전임교수
전임교수
 교수소개 전임교수
강경래 부교수
Kyoung-Lae Kang
MAJOR
영화 비평/이론, 포스트미디어, 기억
TEL
02-970-6782
E-MAIL
glkang@seoultech.ac.kr
LAB
어의관 625호
RESEARCH AREAS
학력
University of Rochester, Ph.D. in Visual and Cultural Studies (2014)
University of Massachusetts, Amherst, MA in Communication (2008)
고려대학교 신문방송학과, 석사 (2002)
고려대학교 경제학과, 학사 (1995)
주요 경력
서울과학기술대학교 인문사회교양학부, 부교수 (2024~ )
서울과학기술대학교 기초교육학부, 조교수 (2018~2024)
고려대학교 문화창의학부, 조교수 (2016~2018)
고려대학교 미디어학부, 시간강사 (2014~2015)
규장각 아카이브 특별연구원 (2012. 10~12)
연구 분야
Visual Analysis and Critical Theory, Asian/Korean Cinema, Memory Studies, Postcolonial Theory, Translation of Culture
담당 교과목
디지털 미디어와 예술 (매체미학)
영화의 이해 (Understanding Movies)
영화로 읽는 세상 (Movie & Society)
한국영화의 이해 (Understanding Korean Cinema)
현대예술의 이해 (Understanding Contemporary Art)
주요논문 및 저서
2024 Archaeological Narrative; or, Nostalgic Fascination with the Obsolete in the South Korean TV Drama Reply 1988, CAMERA OBSCURA: Feminism, Culture, Media Studies, No.117 pp.60~93.

2024 Encountering the Post-Wall Suture: The Unfulfilled Ethos of New German Cinema as Depicted in Michael Verhoeven's Films after Reunification, 씨네포럼, No.49 pp.9~37. 

2023 “포스트-기억 세대”를 넘어서: 연속과 경계 확장으로서의 포스트-기억 세대 담론과 홀로코스트 재현, 아시아영화연구, vol.16 No.2 pp.299~329.

2023 포스트-미디어 환경에서 국가 트라우마 재현 양식 변화에 대한 연구: 제주 4.3을 재현한 작품을 중심으로, 비교문학, No.89 pp.5~34.


2022 탈맥락화와 재맥락화로서의 윤리적 역사쓰기 : “포스트-기억 세대”의 홀로코스트 영화 재현에서 몽타주 전략이 갖는 문화 정치적 함의 읽기, 씨네포럼, No.42 pp.121~154.

2021 부끄러움의 주체 구성의 장으로서의 증언 다큐멘터리: <히틀러의 비서>와 <그에 대해 알고 있는 두세 가지 것 들> 분석을 중심으로, 비교문학, No.83 pp.5~38.

2020 Spectacle Korea: Transfiguring National Boundaries, Trans-imaging National Culture in the Case of The Good, the Bad, the Weird, CONCENTRIC-LITERARY AND CULTURAL STUDIES, vol.46 No.1 pp.79~101.

2020 "마인드 게임” 드라마 속 새로운 문화기억 서사와 시간 경험 구조에 대한 고찰 — <시그널>과 <눈이 부시게> 분석을 중심으로, 인문논총, vol.77 No.1 pp.285~320.

2019 A Phenomenology of the Contemporary Quotidian Korean World: Within/without Hong’s Early films, Turning Gate (2002) and Woman on the Beach (2006), 씨네포럼, No.32 pp.9~40.

2018 위안부 피해자 영상의 “포스트-기억 세대” 양식으로의 변화와 사회문화적 함의 읽기, 인문논총, vol.75 No.4 pp.229~262.

2018 Ephemeral (Mis-)Encounter, or Male Melancholia for the Mother in Jinho Hur’s Christmas in August (1998) and One Fine Spring Day (2001), film criticism, vol.42 No.1.

2018 Talking Hospitality and Televising Ethno-national Boundaries in Contemporary Korea: Considering Korean TV Shows Featuring Foreigners, TELEVISION NEW MEDIA, vol.19 No.1 pp.59~74,

2017 Book Review of Movie Migrations: Transnational Genre Flows and South Korean Cinema, Film Criticism, 41(3).

2016 Embracing Postcolonial Potentiality: New Faces of Japanese Collaborators in Contemporary Korea, Spaces of Possibility: Korea, Japan, In, Between and Beyond the Nation (eds.) Andrea Arai and Clark W. Sorensen, Center for Korean Studies Publication Series, University of Washington Press.

2016 세월호 참사 보도와 영화 <명량>을 통해 본 문화 “스크린”으로서의 이순신 서사를 다시 상상하기, 『인문논총』 73(3).

2016 Memory as Melodrama or Noir: Remembering Modern Korean History in Peppermint Candy (2000) and Memories of Murder (2003), Cineforum no 25.

2015 Kyung-Sung: Cinematic Memories of the Colonial Past in Contemporary Korea, Camera Obscura: Feminism, Culture, and Media Studies, Duke University Press, 30 (3).

2015 Warhol’s “Faces” as Mimesis in Mass Culture: Reading Serial Portraits, Outer and Inner Spaces (1965), and Screen Tests (1964-1966), Journal of Literature and Film, 16(3).

2015 Arresting ‘Language,’ Dwelling in Reality: Reading Jean-Luc Godard’s 2 or 3 Things I Know About Her, Cineforum no. 20.

2015 다문화 공간 속 모성권력의 재현 – 영화 차이나타운 (2015) 분석, (Menacing Mother as a Cinematic Emblem for Foreign Other: Reading the Cultural Significance of ‘Chinatown’ in Korean Society), 『한국언론학보』 59 (5). 공저

2015 디지털 영화시대의 리얼리즘에 대한 성찰: 바쟁의 리얼리즘 다시 읽기를 통한 우회 (Realism in the Digital Film Era: A Detour Through Re-reading Andre Bazin’s Cinematic Realism), 『문학과 영상』 16(2). 공저

2015 에이젠슈타인의 몽타주 이론으로 본 <그랜드 부다페스트 호텔>(2014)의 미학적 특성과 문화 정치적 함의 (Aesthetics and Politics in The Grand Budapest Hotel (2014): Reading Through Eisenstein’s Montage Theory, 『씨네포럼』 no. 22. 공저

2015 영화 포토제니, 혹은 발터 벤야민의 변증법적 이미지 – 장뤽 고다르의 <영화사>를 중심으로, 『인문논총』 72(4). 공저

2013 Narrating in the “Sonorous Envelope”: A Public Prosecutor and a Teacher (1948) and its Symbolism on Korean Modern Subjectivity, Journal of Popular Film & Television, Routledge, vol. 41(4).

2010 Maternal Face and Voice in A Public Prosecutor and a Teacher: Its Symbolism upon Korean Modern History (the New York Conference on Asian Studies website, in conjunction with Marleigh Grayer Ryan Graduate Student Writing Prize).

2006 Book Review of Reality TV: Remaking Television Culture, Journal of Popular Film & Television, Routledge, vol. 34 (2).

2017 “Reality” Melodrama: Opening a Dialogue between Old and New Media in Contemporary East Asian TV, East Asia Media Studies Conference, Harvard University, Cambridge, MA

2016 The Era of Memory in Korean Screen Culture: Reading through Respond 1988 and Deep Rooted Tree, Korean Screen Culture Conference, King’s College at London

2016 한국영상문화의 탈식민 기억과 윤리성: 발터 벤야민의 “남겨진 기억”으로서의 죄의식 개념을 중심으로, 한국언론학회, 서울

2016 “Kyung-Sung, a Space of Negativity or ‘a Forgotten Future’— Cinematic Memories of the Colonial Past in Contemporary Korea,” Society for Cinema and Media Studies, Atlanta, GA

2013 “Between Two Deaths: Cinematic Memories of Comfort Women in Contemporary Korea,” Society for Cinema and Media Studies, Chicago, IL

2012 “Embracing Postcolonial Potentiality: New Faces of Japanese Collaborators in Contemporary Korea,” Spaces of Possibility: Korea and Japan, In, Between, and Beyond the Nation, University of Washington, Seattle, WA.

2012 “Against the Colonial Grain: Revamping the Public Presence of Japanese Collaborators, Reshaping Colonial Memories in Contemporary Korea,” Public Visualities Mellon Foundation Seminar, Syracuse Minnowbrook Conference Center.

2012 “Postcolonial Archive Fever and the Politics of Absence in Contemporary Korea,” AAS-SSRC Dissertation Workshop Series, Rewriting History: Nationalism, Identity, and the Politics of the Past in Asia, Toronto, Canada

2011 “Maternal Face and Voice in A Public Prosecutor and a Teacher: Its Symbolism upon Korean Modern History,” Association for Asian Studies, Honolulu, HI

2010 “Translated or (De)translated Narration: Considering the Korean Silent Film Era and the Cultural Transformation of Byunsa Lecturer,” Society for Cinema and Media Studies, Los Angeles, CA

2010 “Melodramatic Cure or Noirish Anatomy: Historical Pains within Korean Modernization –Represented in Peppermint Candy (1999) and Memories of Murder (2003),” Poetics of Pain Conference, City University of New York, New York City

2009 “Spectacle Korea: Transfiguring National Boundary, Trans-imaging National Culture in the Good, the Bad, the Weird,” New York Conference on Asian Studies, Cornell University, Ithaca

2008 “Memory as Melodrama or Noir: Considering Korean Modern History in Peppermint Candy and Memories of Murder,” Visual Memories Conference at Syracuse University

2008 “The Korean War as Magical Realism: Memory and Healing in Welcome to Dongmakgol,” International Communication Association, Montreal, Canada

2008 “Documenting Melodrama: Hybridity and Nationalism in Korean Reality TV,” International Communication Association, Montreal, Canada
저널 논문
◾ Encountering the Post-Wall Suture:* The Unfulfilled Ethos of New German Cinema as Depicted in Michael Verhoeven's Films after Reunification, 씨네포럼, No.49 pp.9~37, 2024강경래
◾ Archaeological Narrative; or, Nostalgic Fascination with the Obsolete in the South Korean TV Drama Reply 1988, CAMERA OBSCURA: Feminism, Culture, and Media Studies, No.117 pp.60~93, 2024강경래
◾ “포스트-기억 세대”를 넘어서: 연속과 경계 확장으로서의 포스트-기억 세대 담론과 홀로코스트 재현, 아시아영화연구, vol.16 No.2 pp.299~329, 2023
[원문보기] 강경래
◾ 포스트-미디어 환경에서 국가 트라우마 재현 양식 변화에 대한 연구: 제주 4.3을 재현한 작품을 중심으로, 비교문학, No.89 pp.5~34, 2023
[원문보기] 강경래
◾ 탈맥락화와 재맥락화로서의 윤리적 역사쓰기 : “포스트-기억 세대”의 홀로코스트 영화 재현에서 몽타주 전략이 갖는 문화 정치적 함의 읽기, 씨네포럼, No.42 pp.121~154, 2022강경래
◾ 부끄러움의 주체 구성의 장으로서의 증언 다큐멘터리: <히틀러의 비서>와 <그에 대해 알고 있는 두세 가지 것 들> 분석을 중심으로, 비교문학, No.83 pp.5~38, 2021
[원문보기] 강경래
◾ Spectacle Korea: Transfiguring National Boundaries, Trans-imaging National Culture in the Case of The Good, the Bad, the Weird, CONCENTRIC-LITERARY AND CULTURAL STUDIES, vol.46 No.1 pp.79~101, 2020
[원문보기] 강경래
◾ “마인드 게임” 드라마 속 새로운 문화기억 서사와 시간 경험 구조에 대한 고찰 — <시그널>과 <눈이 부시게> 분석을 중심으로, 인문논총, vol.77 No.1 pp.285~320, 2020
[원문보기] 강경래
◾ A Phenomenology of the Contemporary Quotidian Korean World: Within/without Hong’s Early films, Turning Gate (2002) and Woman on the Beach (2006), 씨네포럼, No.32 pp.9~40, 2019
[원문보기] 강경래
◾ 위안부 피해자 영상의 “포스트-기억 세대” 양식으로의 변화와 사회문화적 함의 읽기, 인문논총, vol.75 No.4 pp.229~262, 2018
[원문보기] 강경래
◾ Ephemeral (Mis-)Encounter, or Male Melancholia for the Mother in Jinho Hur’s Christmas in August (1998) and One Fine Spring Day (2001), film criticism, vol.42 No.1, 2018
[원문보기] 강경래
◾ Talking Hospitality and Televising Ethno-national Boundaries in Contemporary Korea: Considering Korean TV Shows Featuring Foreigners, TELEVISION NEW MEDIA, vol.19 No.1 pp.59~74, 2018
[원문보기] 강경래
학술대회
◾ Kyoung-Lae Kang, Affective History, or the Dissident Experience of the Past in the Post-media Moment: Considering Visual Work on Jeju 4.3, Society for Cinema and Media Studies conference, Boston, MA, USA, 2024강경래
◾ 1, Gaming with Memory, or Travelling across a New Temporality of the Screened Past in Contemporary Korean Film and TV Drama, 2021 SCMS VIRTUAL CONFERENCE Schedule, Virtucal Conference (via Zoom), 2021강경래
◾ 강경래, 디지털 미디어 생태계에서 (문화)기억을 다시 생각하기, 키워드로 보는 미디어아트의 이해, 온라인 줌, 2020강경래
◾ 강경래, "마인드 게임" 드라마 속 새로운 문화기억 서사와 시간 경험 구조에 대한 성찰, 문학과 영상학회 미디어 영화 세미나 프로그램, 한국예술종합대학교 서초캠퍼스, 2020강경래
◾ 1, Dissident Memories of "Comfort Women": How Art Confronts Politics in Sehong Ahn's PHotographs and Documentary Films, 60th SCMS Annual Conference, Seattle, WA, USA, 2019강경래
저역서
◾ 강경래, 미디어와 문화기억, 저서, 9791128803581, 커뮤니케이션북스, 2018강경래
연구프로젝트
◾ 포스트-미디어 환경에서 국가 트라우마 재현 양식 변화에 대한 연구: 제주 4.3을 재현한 작품을 중심으로, 한국연구재단, 2021.05.~2022.04.강경래
◾ 낡음에의 매혹 - 디지털 미디어 환경에서의 문화기억 서사 읽기, 산학협력단, 2020.03.~2021.02.강경래
◾ 탈맥락화와 재맥락화로서의 윤리적 역사쓰기: "포스트-기억 세대"의 홀로코스트 영화 재현에서 몽타주 전략이 갖는 문화정치적 함의 읽기, 한국연구재단, 2019.05.~2020.10.강경래
◾ 스펙터클로서의 국가, 혹은 새로운 민족 국가의 경계를 상상하기: 탈식민주의 이론을 통해 본 한국 서부극 장르 연구, 산학협력단, 2019.03.~2020.02.강경래
◾ A Phenomenology of the Contemporary Quotidian Korean World: Within/without Hong’s Early films, Turning Gate(2002) and Woman on the Beach (2006), 산학협력단, 2018.08.~2019.07.강경래
기타(학회활동 등)
[수상경력]
2016 석탑연구상, 고려대학교 세종캠퍼스
2015 Outstanding Dissertation Award in the Humanities and Humanistic Social Sciences, University of Rochester
2013 Dean’s Dissertation Fellowship, University of Rochester
2012 AAS-SSRC Dissertation Workshop Series Fellowship, Association for Asian Studies & Social Science Research Council
2012 Kyujanggak National Archive Junior Fellow, Kyujanggak Institute for Korean Studies
2010 Marleigh Grayer Ryan Graduate Student Writing Prize, New York Conference on Asian Studies
2002 대학원생 우수논문상, 한국언론학회

[학회활동]
문학과 영상학회 (학술이사)
한국비교문학회 (편집위원)
한국영화학회
Society for Cinema and Media Studies

Quick Menu

  • 학생포탈
  • 도서관
  • 입학안내
  • e-class(강의자료)
[01811] 서울 노원구 공릉로 232 서울과학기술대학교 교양대학
TEL : 02-970-6251~2 FAX : 02-977-6220
Copyright (c) SEOUL NATIONAL UNIVERSITY OF SCIENCE AND TECHNOLOGY. All Rights Reserved.