◾ Encountering the Post-Wall Suture:* The Unfulfilled Ethos of New German Cinema as Depicted in Michael Verhoeven's Films after Reunification, Cineforum, No.49 pp.9~37, 2024강경래
◾ Archaeological Narrative; or, Nostalgic Fascination with the Obsolete in the South Korean TV Drama Reply 1988, Camera Obscura: Feminism, Culture, and Media Studies, No.117 pp.60~93, 2024강경래
◾ “포스트-기억 세대”를 넘어서: 연속과 경계 확장으로서의 포스트-기억 세대 담론과 홀로코스트 재현, Asian Cinema Studies, vol.16 No.2 pp.299~329, 2023
[
원문보기]
강경래◾ Change in the Mode of Representing National Trauma in the Post-media Condition: Considering Visual Work on Jeju 4.3 Incident, Comparative Literature, No.89 pp.5~34, 2023
[
원문보기]
강경래◾ 탈맥락화와 재맥락화로서의 윤리적 역사쓰기 : “포스트-기억 세대”의 홀로코스트 영화 재현에서 몽타주 전략이 갖는 문화 정치적 함의 읽기, Cineforum, No.42 pp.121~154, 2022강경래
◾ 부끄러움의 주체 구성의 장으로서의 증언 다큐멘터리: <히틀러의 비서>와 <그에 대해 알고 있는 두세 가지 것 들> 분석을 중심으로, COMPARATIVE LITERATURE, No.83 pp.5~38, 2021
[
원문보기]
강경래◾ Spectacle Korea: Transfiguring National Boundaries, Trans-imaging National Culture in the Case of The Good, the Bad, the Weird, CONCENTRIC-LITERARY AND CULTURAL STUDIES, vol.46 No.1 pp.79~101, 2020
[
원문보기]
강경래◾ “마인드 게임” 드라마 속 새로운 문화기억 서사와 시간 경험 구조에 대한 고찰 — <시그널>과 <눈이 부시게> 분석을 중심으로, 인문논총, vol.77 No.1 pp.285~320, 2020
[
원문보기]
강경래◾ A Phenomenology of the Contemporary Quotidian Korean World: Within/without Hong’s Early films, Turning Gate (2002) and Woman on the Beach (2006), 씨네포럼, No.32 pp.9~40, 2019
[
원문보기]
강경래◾ 위안부 피해자 영상의 “포스트-기억 세대” 양식으로의 변화와 사회문화적 함의 읽기, journal of humanities, vol.75 No.4 pp.229~262, 2018
[
원문보기]
강경래◾ Ephemeral (Mis-)Encounter, or Male Melancholia for the Mother in Jinho Hur’s Christmas in August (1998) and One Fine Spring Day (2001), film criticism, vol.42 No.1, 2018
[
원문보기]
강경래◾ Talking Hospitality and Televising Ethno-national Boundaries in Contemporary Korea: Considering Korean TV Shows Featuring Foreigners, TELEVISION NEW MEDIA, vol.19 No.1 pp.59~74, 2018
[
원문보기]
강경래
◾ Kyoung-Lae Kang, Affective History, or the Dissident Experience of the Past in the Post-media Moment: Considering Visual Work on Jeju 4.3, Society for Cinema and Media Studies conference program, Boston, MA, USA, 2024강경래
◾ 1, Gaming with Memory, or Travelling across a New Temporality of the Screened Past in Contemporary Korean Film and TV Drama, 2021 SCMS VIRTUAL CONFERENCE Schedule, Virtucal Conference (via Zoom), 2021강경래
◾ 강경래, 디지털 미디어 생태계에서 (문화)기억을 다시 생각하기, 키워드로 보는 미디어아트의 이해, 온라인 줌, 2020강경래
◾ 강경래, "마인드 게임" 드라마 속 새로운 문화기억 서사와 시간 경험 구조에 대한 성찰, 문학과 영상학회 미디어 영화 세미나 프로그램, 한국예술종합대학교 서초캠퍼스, 2020강경래
◾ 1, Dissident Memories of "Comfort Women": How Art Confronts Politics in Sehong Ahn's PHotographs and Documentary Films, 60th SCMS Annual Conference, Seattle, WA, USA, 2019강경래
◾ 강경래, 미디어와 문화기억, 저서, 9791128803581, 커뮤니케이션북스, 2018강경래
◾ 포스트-미디어 환경에서 국가 트라우마 재현 양식 변화에 대한 연구: 제주 4.3을 재현한 작품을 중심으로, 한국연구재단, 2021.05.~2022.04.강경래
◾ 낡음에의 매혹 - 디지털 미디어 환경에서의 문화기억 서사 읽기, 산학협력단, 2020.03.~2021.02.강경래
◾ 탈맥락화와 재맥락화로서의 윤리적 역사쓰기: "포스트-기억 세대"의 홀로코스트 영화 재현에서 몽타주 전략이 갖는 문화정치적 함의 읽기, 한국연구재단, 2019.05.~2020.10.강경래
◾ 스펙터클로서의 국가, 혹은 새로운 민족 국가의 경계를 상상하기: 탈식민주의 이론을 통해 본 한국 서부극 장르 연구, 산학협력단, 2019.03.~2020.02.강경래
◾ A Phenomenology of the Contemporary Quotidian Korean World: Within/without Hong’s Early films, Turning Gate(2002) and Woman on the Beach (2006), 산학협력단, 2018.08.~2019.07.강경래